Det här med contour..

Att alla kändisar har tydliga käkben och plutiga läppar har inte bara med genetik och plastikkirurgi att göra. I de flesta fall ligger en skicklig makeup-artist bakom!
 
Kim Kardashian är känd för att vara en smidig användare av denna teknik! På bilderna ser ni först grunden, hur man använder sig av mörkare och ljusare nyanser för att framhäva olika områden i ansiktet. Dessa ska sedan suddas ut och det färdiga resultatet ser ni till höger!
 
 
Genom att använda shading och higlight tillsammans kan du förändra konturerna i ditt ansikte, tekniken kallas contouring. Shading görs ofta med en ögonskugga i en matt brungrå ton och läggs på de områden du vill ska "sjunka in", såsom under kindben, under hakan, tinningarna, vid näsbenet osv beroende på vad du vill förändra. Du kan också använda krämprodukter såsom en foundation eller liknande i en mörkare ton.
Highligt fungerar tvärtom och går ut på att få området du applicerar din highlight på att träda fram och "poppa ut". Highlightern kan du sätta tex på käkbenet, amorbågen, kindbenet eller ögonbrynsbenet. Även här går att använda ögonskuggor eller krämprodukter, men tillskillnad från shading kan produkterna nu gärna ha lite skimmer i sig.
 
På bilden nedan har jag använd countoring för att göra mitt ena kindben mer framträdande, bilden är tagen rakt framifrån (så rakt jag klarade av att ta den iaf!) med lika starkt ljus på bägge sidor (står framför ett fönster) och jag håller inte in någon av kinderna.
Kan ni se vilken sida jag har använt tekniken på?
 
 
Själv tycker jag det syns tydligt att vänstra kindbenet är mer framträdande! På bilden har jag förutom shading och highlight endast mineralpuder som grund. (observera att det alltså endast är kindbenet jag framhävt här, detta genom shading under kindbenet och i tinningen samt highlight på kindbenet. Betydligt större skillnad kan det bli om man använder contour även till haka, näsa, läppar och panna!)
 
Så, ställ er framför spegeln och lär känna ert ansikte, ta i mycket i början och överdriv så blir det enklare att se vad som är rätt för just dig. Lär du dig tekniken är det ett utmärkt sätt att tillfälligt förändra ditt utseénde utan några smärtor!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!