Xocoatl



Xocoatl är en helt underbar skugga från make up store som jag inskaffat nyligen. Det är också en skulla vars namn är omöjligt att uttala. Om ni, liksom jag ifrågasätter hur sjutton man fått för sig att använda ett så märkligt och outtalbart namn på en ögonskugga ska jag göra er tjänsten att förklara det nu!

Det är så att aztekerna lånade ordet cacáua från mayaspråket. Det detta ord som utvecklats till kakao, vilket vi ju använder idag. Kakaon använder man som bekant är i choklad. Choklad i sin tur kommer fån aztekernas ord xococ som betyder bitter, och deras ord för vattel, atl. Sätter man samman dessa ord så får vi ordet xocoatl.
Xocoatl betyder alltså choklad, och eftersom ögonskuggan är brun kan det ju anses vara ett lämpligt namn.

Med det utrett vill jag även visa några närbilder på denna magnifika skugga!





Jag fullkomligen älskar den, det är så synd att färgen inte kommer fram ordentligt på bild (ibland retusherar jag för att komma närmre den verkliga färgen, men har inte tid med det nu). Jag skulle vilja påstå att den är intensivare med något mer skimmer i sig i verkligheten.
Jag gillar den fraförallt eftersom det klarar sig så bra själv, det är så snyggt och enkelt att bara sudda ut den som jag gjort på bilderna.


Kommentarer
Postat av: Michan- Beauty by M

Även om färgerna inte kom till sin rätt så ser det ju onekligen ut att vara en underbar skugga :)

Riktigt härlig chokladnyans!

2012-02-11 @ 17:14:44
URL: http://texasplays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!